Freenet toimi myös erilaisten etä-,
virtuaali- ja opetusteknologiakokeilujen (mm. videoneuvottelut)
kokeilualustana. Vuorovaikutteisuus ja interaktiivisuus tehostivat
opiskelua ja tekivät sen
mielenkiintoisemmaksi.
Ensimmäisen kerran etäopetusta kokeiltiin
Freenetissä, kun joukko Espoon Auroran koulun oppilaita
lähetettiin Helsinkiin Educa-messuille
tehtävänään välittää tietoa
kouluun jääneille. Yhteydet toimivat
sähköpostilla ja faksilla.
Vuosina 1994–1998 Freenetissä oli
meneillään varsinainen virtuaalikoulukokeilu
Virtuaalinen koulurakennus. Mukana oli
kymmenen koulua, ja hanketta varten anottiin tietoyhteiskuntarahaa.
Kokeilu kaatui kuitenkin lopulta teknisiin ongelmiin ja resurssien
puutteeseen. Opetushallitus otti hankkeen itselleen ja se
elää edelleen paperilla.
Projektin kuluessa tehtiin useita
etäopetuskokeiluja: Ylimuonion koulun demo-kurssi
Seikkailu Tunturi-Lapissa, taiteen ja
teatteri-ilmaisun kurssi Herajoen koulussa, kurssit Suomen taiteen
kulta-ajasta ja kirjaston käytön opetuksesta
(Kirjastoseikkailu) sekä Suomen historia postimerkeissä
-kurssi.
Virtuaalikoulukokeilun pohjalta syntyi
ulkosuomalaisten lasten peruskoulu, joka
on toiminut Kansanvalistusseuran Etäopiston yhteydessä
vuodesta 1995. Kotiperuskoulu tarjoaa ulkomailla asuville
suomalaislapsille mahdollisuuden seurata Suomen peruskoulun
keskeisiä sisältöjä kaikkialla maailmassa ja
ylläpitää äidinkielen taitoa. Koululla on
opiskelijoita noin 80 maassa ja oppilaista noin
600.
Ylimuonion koulun hanke Seikkailu Tunturi-Lapissa
jatkuu edelleen ja on saamassa ESR- rahoitusta. Sivut ovat nykyisin
osoitteessa:
http://edtech.oulu.fi/ftp_root/opt/optmuoni/Heikki/seikkailu.htm.
Suomen ensimmäinen laajamittainen, etäopetuksena
Internet-verkossa toteutettu kurssi oli Oulun yliopiston
täydennyskoulutuskeskuksenInternet-ajokortti
. Opiskelu tapahtui Internetin käyttöä
käytännössä harjoittamalla. Apuna oli
oppimateriaalipaketti ja sähköposti. Ajokortin suosio oli
suuri, ja kortin suorittajista valtaosa oli
freenetläisiä.