|
Kotisivu
>
3. Freenetin historia täynnä värikkäitä vaiheita
>
3.3 OPPIMATERIAALIA JA MUUTA SISÄLTÖÄ YHTEISTYÖNÄ
|
Edellinen
Seuraava
|
|
|
|
|
Maassamme on jatkuva pula hyvästä
ohjelmisto- ja oppimateriaalista eikä ulkomaisen aineiston
kääntämiseen ole juurikaan resursseja. Freenetin
sisältö syntyi yhdessä lukuisten
yhteistyökumppanien – partnerien – kanssa.
Heidän panoksensa palvelun kehittämisessä on ollut
merkittävä. Yhteistyö liittyi yleensä johonkin
hankkeeseen tai projektiin. Partnerit päivittivät itse
omat sivunsa ja ne sijoittuvat torilla niihin taloihin, joihin ne
asiasisältönsä puolesta luontevasti
kuuluivat.
Freenetin tukena toimi myös pedagoginen
työryhmä, joka koostui laajasta sidosryhmäjoukosta
ja keskittyi nimenomaan palvelun sisällön
kehittämiseen. Työryhmästä oli paljon apua
myös toiminnan suunnittelussa.
|
|
Opetusministeriö tuki Freenetin
sisällöntuotantoa ja katsoi palvelun hyväksi
välineeksi integroida koulut sähköisesti
toimitettuihin oppimateriaaleihin.
Yhteistyössä Opetushallituksen kanssa
syntyivät mm. ammattitoimittajan tekemä
nettilehtiFreePress,
Avaruus-sivut, Unescon
maailmanperintökokonaisuus ja
ihmisoikeussivut. Opetustushallitus oli
vahvasti mukana myös
virtuaalikoulukokeilussa,Buddy-projektissa
ja
GLOBE-ympäristöohjelmassa,
joista on kerrottu edellä, sekä taustatekijänä
toteutettaessa Suomen taiteen kulta-aika
-sivustoa Gallen-Kallelan Museon kanssa.
Merkittävä edistysaskel koulujen ja
kouluhallinnon viranomaisten yhteistyössä tapahtui,
kun Pekka Elo Opetushallituksesta
ryhtyi julkaisemaan Freenetissä ylioppilaskirjoitusten
mallivastauksia.
|
|
Freenet teki uraauurtavaa työtä myös
oppikirjantekijöiden kanssa. Jorma
Kytömäen ja Ilta-
Kanerva Kankaanrinnan yhdessä kahden muun
opettajan kanssa tekemä ja WSOY:n julkaisema
oppikirjasarja Värikäs
Amerikka, Värikäs
Eurooppa ja Värikäs Suomi sai
ensimmäisenä Suomessa opetusta tukevan ja
täydentävän verkkoversion: muuttumaton aineisto oli
kirjoissa, ajankohtainen ja päivitystä vaativa
verkossa.
Freenetissä oli lisäaineistoa ja
linkkejä myös WSOY:n julkaisemaan,
Hannu jaJanne
Tarmion kirjaan Eurooppa
elää.
Esimerkki erinomaisesta oppimateriaalista on
myös Metsäyhdistyksen ja Biologian opettajien
yhteistyönä syntynyt
Metsä-Freenet.
|
|
Yksi
Freenetin tärkeimmistä partnereista oli Yleisradio, joka
oli vetänyt johtonsa useaan taloon torin varrella. Kirjastona
toimivasta mediateekistä sai yhteyden Ylen eri kanaviin ja
toimituksiin ja pystyi lukemaan useiden viikkojen ohjelmatiedot
ennakkoon.
Freenet oli Ylelle uusi, merkittävä
kanava lasten, nuorten ja perheitten maailmaan. Tori oli myös
Ylen ohjelmantekijöiden, kuulijoiden ja katselijoiden
kohtaamispaikka. Siellä toimittajat saivat palautetta ja
ideoita uusiksi sisällöiksi sekä keskusteluyhteyden
kansalaisiin.
Yhdistämällä radion ja television
tietoverkkoihin Freenet on tukenut merkittävällä
tavalla media- ja verkkolukutaidon kehittämistä.
Mediat oppimisessa -projekti lisäsi
kriittisyyttä ja opetti koululaisia pohtimaan, mitä
medioissa kerrotaan, miksi ja miten.
|
|
Raatihuone tarjosi freenetläisille
näkökulman paikallishallinnon tasolta politiikan
huipulle. He saattoivat alusta asti seurata eduskunnan toimintaa ja
vaikuttaa siihen. Myös valtioneuvoston kanslian
tiedotusyksiköllä ja lääninhallituksilla oli
infopisteensä raatihuoneessa.
Freenet seurasi erityisesti koulutukseen liittyvien
lakiehdotusten syntyä ja käsittelyä eduskunnassa ja
tarjosi koululaisille mahdollisuuden osallistua vaalikeskusteluun.
Puolueiden nuorisojärjestöillä oli Freenetissä
omat infoalueensa. Myös kansanedustajien, eduskuntaryhmien
sihteerien ja joidenkin eduskunnan virkamiesten
sähköpostiosoitteet olivat kaikkien
käytettävissä.
Suomen virallinen EU-tiedotus oli nopeasti freenetläisten
ulottuvilla. Napinpainalluksella he pääsivät
käsiksi Unionin tietokantoihin ja saivat tietoa tehdyistä
päätöksistä. EU:n parlamentin suomalaiset
jäsenet he tavoittivat halutessaan Freenetin
sähköpostilla Strassburgista. Freenetin
välityksellä opettajat saivat tietoa myös
eurooppalaisista Socrates, Comenius
ja Leonardo -koulutusohjelmista
ja opatusta, miten niihin pääsi
mukaan.
|
|
Freenetissä oli erittäin laaja
ympäristökirjasto, josta löytyi monipuolista tietoa
luonnosta, luonnonsuojelusta, meneillään olevista
ympäristöhankkeista sekä linkkejä
ympäristöviranomaisiin ja ympäristöstä
kiinnostuneisiin kouluihin.
Ympäristö oli myös osa
aihekokonaisuutta, joka sijaitsi oppimiskeskuksessa omana
ryhmänään varsinaisten oppiaineiden
ulkopuolella.
|
|
Freenetin monitoimitalo tarjosi mahdollisuuden
erilaisiin harrastuksiin. Rakennuksessa toimiva Mannerheimin
Lastensuojeluliitto auttoi aktiivisesti ja luottamuksellisesti apua
tarvitsevia nuoria. Vuonna 1994 avattiin anonyymi keskustelukanava,
jossa keskusteltiin mm. ikärajoista, seksistä, kavereista
ja yksinäisyydestä.
Monitoimitalon maailmantalossa toimi myös
Kehitysyhteistyön Palvelukeskus (Kepa), joka sai Freenetin
kautta suoran ja käytännöllisesti katsoen ilmaisen
tiedotusyhteyden oppilaitoksiin.
|
|
Freenet tarjosi omien ja partnerien sivujen
lisäksi pääsyn myös muihin Internetissä
sijaitseviin verkkoihin ja palveluihin tiettyjen valikoiden ja
hyperlinkkien kautta. Seikkailu tiedon valtatiellä antoi
koululaisille ja opettajille hyötytietoa ja
elämyksiä, valmiuksia ymmärtää maailmaa,
ympäristöä, ihmisiä ja alan ilmiöitä
ja hankkia niistä lisää tietoa.
Valikoista lentokenttä oli tarkoitettu
nimenomaan nettisurffailuun. Mediateekin kautta pääsi
käsiksi mm. maailman kirjastojen hakuteoksiin sekä muihin
kirjoihin ja lehtiin sähköisessä muodossa.
Monitoimitalon maailmantalossa sijaitsivat mm. kansainvälisten
humanitääristen ja
kehitysyhteistyöjärjestöjen huoneistot. Myös
Freenetin etusivuna toimiva uutistoimisto tarjosi jatkuvasti
mielenkiintoisia ja ajankohtaisia linkkejä Internetin
sisältöihin.
|
|
Freenet on yhdessä Suomen Vanhempainliiton
kanssa edistänyt koululaisten, opettajien ja vanhempien
kanssakäymistä sekä parantanut kodin ja koulun
yhteistyötä. Tärkeätä on ollut
löytää yhteinen kieli eri ryhmien
välille.
Yksi
tavoitteista on ollut saada vanhemmatkin kiinnostumaan
tietotekniikasta. Vuonna 1992 Kallahden ala-asteelle Helsingin
Vuosaaressa perustettiin vanheimpainyhdistys KAVY, jonka mikrokerho
liittyi Freenetiin kasvattaakseen hyviä tietotekniikan
osaajia. Vuoden 1993 syksyllä joukko vanhempia alkoi opiskella
yhdessä oppilaiden kanssa tietokoneen käytön
peruasioita Oulun Rajakylän koulussa ja heille hankittiin
Freenetin käyttäjätunnus.
|
|
|
|
|