3.1 VUOROVAIKUTUKSESTA YHDESSÄTEKEMISEEN
Simuloidut sukkulalennot reaaliajassa Urheilua ja terveyskasvatusta Freenetläisistä maailmankansalaisia Koulut yhteistyöhön ympäristön hyväksi
Torin varrella olevaan projektipajaan kerättiin ehdotuksia ja ideoita, joiden toteuttamiseen ketkä tahansa freenetläiset saattoivat osallistua. Koulut toteuttivat vuosien mittaan yhdessä lukuisia mielenkiintoisia hankkeita, joista monet olivat kansainvälisiä – jopa globaaleja.
3.1.1 Simuloidut sukkulalennot reaaliajassa
Mainio esimerkki Freenetin käyttömahdollisuuksista ja yhdessätekemisestä olivat simuloidut sukkulalennot, jotka tapahtuivat oikean sukkulalennon käsikirjoituksen mukaisesti reaaliajassa. Välineinä käytettiin sähköpostia, Nasan videoita ja kirjallista materiaalia.
Discovery-sukkula laukaistiin avaruuteen Valkealan yläasteen juhlasalista 23.2.1992 klo 17.30. Sukkulan tehtävänä oli viedä avaruuteen ensimmäinen ilmakehän ulkopuolella toimiva Hubble- tähtiteleskooppi. Havukosken koulu Vantaalta simuloi avaruusalusta ja Valkealan koulun ala- ja yläaste olivat sukkulalennon miehistönä.

- Minulle sukkulalennot olivat ylivoimaisin elämys. Lasten innostus oli valtava. Aikaerosta johtuen koulussa vietettiin öitäkin, Heikki Korpinen kertoo.
- Yhdellä lennolla Evijärvi oli sukkulan varalaskupaikkana siltä varalta, että sää huononisi Andrewsin lentotukikohdassa Texasissa. Paikallisen koulun oppilaat kävivät kovassa pakkasessa ulkona mittaamassa ilman lämpötilaa, tuulen suuntaa ja voimakkuutta.
3.1.2 Urheilua ja terveyskasvatusta
Joukko suomalaisia kouluja osallistui MAP-median aikana ja myöhemmin Freenetin välityksellä teleolympialaisiin, joiden idea on yksinkertaisuudessaan mainio:
Oppilaat suorittavat urheilulajit oman koulunsa kentällä eri puolilla maailmaa ja lähettävät tulokset kisakeskukseen Clevelandiin Ohioon, jossa ne tarkistetaan ja parhaat urheilijat palkitaan. Tapahtumassa tietotekniikka oli vain apuväline, pääasia on yhdessätekeminen. MAPin aikana mm. kisojen avajaiset ja päättäjäiset toteutettiin tekstipohjaisella ruudulla.
Maailman Terveysjärjestö WHO, EU ja Euroopan neuvosto toteuttivat terveyden edistämiseksi kouluissa Euroopan terveet koulut -projektin, johon osallistui 30 maata. Suomesta oli mukana 75 peruskoulua ja ammatillista oppilaitosta. Näistä 65:llä oli vuoden 1995 alussa Freenet- yhteys. Koululaiset saattoivat Freenetin välityksellä osallistua terveystapahtumiin ja keskustella aiheesta omalla kanavallaan.
3.1.3 Freenetläisistä maailmankansalaisia
Freenet tuki myös koululaisten kansainvälisyyskasvatusta. Siihen liittyvistä hankkeista tärkein oli Maailmankansalaisen kypsyyskoe. Kyseessä oli YK-liiton avoin, ajasta ja paikasta riippumaton oppimisympäristö, joka antoi opiskelijoille valmiuksia kohdata maailmaa ja kehittyä aktiivisiksi ja vastuullisiksi maailmankansalaisiksi.
Kaikkien maailman Freenetien yhteinen koulu Academy One antoi vuorovaikutteisissa projekteissaan koululaisille, heidän vanhemmilleen, opettajille ja kouluhallinnon viranomaisille mahdollisuuden tutustua toisiinsa sekä elämään ja ongelmiin eri puolilla maapalloa. Koulun rehtori asui Kaliforniassa, vahtimestari Ohiossa ja koululaiset ja opettajat eri puolilla maailmaa. Kaikilla koulua käyvillä oli mahdollisuus osallistua myös toiminnan suunnitteluun.
Koulujen välistä kansainvälistä yhteistyötä ja tutustumista vieraaseen kulttuuriin edusti myös australialaista alkuperää oleva Buddy-projekti, jossa luokan yhteinen pehmolelu kiersi maailmaa ja palasi takaisin kotiin. Pitäjämäen ala-asteen muumimamma vieraili Australiassa vuonna 1996.
Kansainvälinen vuorovaikus lisäsi myös motivaatiota kielten opiskeluun, sillä kielitaitoisena pääsi paremmin kosketuksiin muunkielisten kaverien kanssa. KIDLINK oli keino saada yhteyksiä pohjoismaisia kieliä puhuviin kouluihin.
3.1.4 Koulut yhteistyöhön ympäristön hyväksi
USA:n varapresidentti Al Gore kutsui keväällä 1994 maailman maat nuorten ja tiedemiesten yhteiseen GLOBE-ympäristöohjelmaan. Koulut eri puolilla maapalloa keräsivät mm. säätietoja. Niiden perusteella tiedeyhteisöt tekivät arvioita ilmastonmuutoksista ja yhdessä etsittiin keinoja haitallisen kehityksen ehkäisemiseksi.
Freenet toimi projetissa yhteydenpitäjänä sekä suomalaisten että maailman eri puolilla olevien GLOBE-koulujen välillä sekä välitti yhdessä Ylen ja Opetushallituksen kanssa hankkeiden tuloksia ja kokemuksia suomalaisille.