Vuorovaikutuksen välineinä
käytettiin sähköpostia, keskusteluryhmiä ja
ilmoitustauluja. Koska koneita oli kouluissa vähän,
Freenet tavoitti ensimmäisenä opettajat. Pian kuitenkin
syntyi myös koululaisten omia keskusteluryhmiä mm.
erilaisten harrastusten ympärille.
Etenkin aineopettajat kävivät vilkasta
ajatuksenvaihtoa koti- ja ulkomaisissa
keskusteluryhmissään ja pystyivät siten lamankin
aikana pitämään yllä ammattitaitoaan, vaikka
mahdollisuudet täydennyskoulutukseen
puuttuivat.
Koulunkäyntiin liittyvistä asioista
keskusteltiin innokkaasti myös espoolaisen Auroran koulun
alkuunpaneman Aurora Pressin
palstoilla. Avoimen vuorovaikutuksen tuloksena syntyi aivan
uusia tiedon yhdistelmiä.
OululainenJarkko
Oikarinen oli vuonna 1988 ohjelmoinut
IRC-keskustelukanavan (irkki), jossa saattoi olla monta
keskustelijaa samanaikaisesti. Irkki käynnistyi Freenetin
kahvilasta. Koululaiset saattoivat irkata päivittäin
montakin tuntia.
Kaikkialla Freenetissä oli
käytössä 60 minuutin aikarajoitus ja keskustelu oli
periaatteessa valvottua. Seuranta oli kuitenkin
käytännössä vaikeaa, sillä uusia
keskustelupalstoja syntyi vuosien mittaan valtavasti. Osaan
alueista pääsi vain omalla tunnuksella, joihinkin riitti
visitor- tunnus.