Freenet oli ensimmäinen kansallinen koulujen
tietoverkko ja siitä kasvoi nopeasti merkittävä
tekijä sähköisen tiedonvälityksen
kentässä. Se ei ole missään vaiheessa
kilpaillut kaupallisten palvelujen kanssa, vaan on kasvattanut
niille asiakkaita.
Freenet edisti merkittävästi koulujen
tietotekniikkaosaamista ja teledemokratiaa tarjoamalle kaikille
– koululaisille ja aikuisille – ilmaisen
sähköpostitunnuksen ja samanlaiset lähtökohdat.
Palvelun tekniikka oli edistyksellistä, mutta
helppokäyttöistä.
Opittuaan Freenetin välityksellä
käyttämään sähköpostia,
sähköisiä ilmoitustauluja, on-line- keskusteluja ym.
nuorten on ollut myöhemmin helppo omaksua yritysmaailman
tietotekniikkasovellukset. Freenet oli myös monelle
ensimmäinen portti surffailuun
Internetissä.
Lisäksi palvelu on edistänyt
merkittävästi nuorten keskinäistä
kanssakäymistä ja yhdessätekemistä sekä
valtakunnallisesti että yli rajojen opetuskenttään
suunnattujen projektien ja tapahtumien välityksellä ja
toiminut edelläkävijänä etä- ja
virtuaaliopetuksen sekä uusien opetusteknologioiden
kehittämisessä.
Freenet keräsi yhteen merkittävän
vapaaehtoisjoukon yhteiskunnan eri alueilta
kehittämään suomenkielistä ohjelmisto- ja
oppimateriaalia. Koulujen lisäksi myös mm. Yle ja monet
järjestöt tekivät ensimmäiset www-sivunsa
Freenetiin.
Freenet tuki kansalais- ja
kansainvälisyyskasvatusta, kulttuurin eri osa-alueiden
tuntemusta, nuorisotoimintaa, kehitysyhteistyötä, kerho-
ja harrastustoimintaa, kotien ja koulujen yhteistyötä
sekä kartutti teknisten taitojen lisäksi myös
tulevaisuuden työelämän vaatimia sosiaalisia
valmiuksia ja verkkolukutaitoa.
Freenetin päätoimittajan
Heikki Korpisen mielestä palvelun
toiminta-ajatus – mahdollisimman laaja
käyttäjäkunta, mahdollisimman pienin kustannuksin
– on toteutunut hyvin. Hänen mukaansa Freenetin ideaa
pidettiin pitkään lapsellisena, vaikka se oli
täyttä realismia koko ajan. Kannustimena oli
vilpitön halu opastaa kouluja tietotekniikan
käyttöön. Ilmaisia tunnuksia ihmeteltiin. Nyt
lukuisat operaattorit jakavat niitä
ilmaiseksi.