Freenetin käyttäjien joukossa oli useita
innokkaita opettajia, jotka ovat ideoillaan kehittäneet
palvelua edelleen. Aktiivisimpien joukkoon kuuluivat
rehtorit Martti Hellström
Espoon Auroran koulusta jaHeikki
Kuosmanen Ylimuonion koulusta. Molemmat koulut
ovat olleet aktiivisesta mukana monissa Freenetin projekteissa ja
tapahtumissa, mm. virtuaalikoulukokeilussa yhdessä kahdeksan
muun koulun kanssa.
Hellströmin mukaan Freenet edusti kaikille
yhteisen ja tasavertaisen koulun perinteitä kovien
markkina-arvojen vastaisesti. Arvokkainta oli tori
mielekkään tekemisen ja keskinäisen vuorovaikutuksen
paikkana. Siellä syntyi todennäköisesti paljon
myös sellaisia ideoita, jotka eivät koskaan kantautuneet
yleiseen tietoisuuteen.
Heikki
Kuosmanen kuvaa Freenetin merkitystä
seuraavasti:
-
Freenet oli edelläkävijä portaalina, www-palvelujen
ja sähköpostin tarjoajana. Meillä pienenä
kouluna ei olisi ollut silloin alkuaikoina taloudellisia
mahdollisuuksia ostaa näitä palveluja kaupalliselta
operaattorilta. Lisäksi Freenet innosti
kehittämään ja kokeilemaan opetuksessa
telematiikkaa.
-
Freenet tarjosi koulullemme ensimmäiset
sähköpostilaatikot, joita sekä opettajat että
oppilaat käyttivät. Myös koulumme ensimmäiset
sivut olivat Freenetin palvelimella. Me opettajat haimme
Freenetistä tietoa, opetusvihjeitä ja
oppimateriaalisivustoja. Myös oppilaat käyttivät
Freenetin toria ja oppivat etsimään tietoa
verkoista.
-
Löysimme Freenetin kautta yhteistyökumppaneita.
Lisäksi saimme teknistä tukea ja osallistuimme joihinkin
seminaareihin. Olemme työskennelleet vuodesta 1987
lähtien koulussamme tietotekniikan parissa. Monista
oppilaistamme on tullut tämän alan ammattilaisia ja
kaikki ovat saanet peruseväät tietotekniikan
maailmaan.
-
Olemme myös kouluttaneet opettajia, vanhempia ja
ympäristön ihmisiä näissä asioissa.
Kylän tietopiste on toiminut vuosia koulumme yhteydessä,
eli olemme välittäneet Freenetin antamaa tukea
edelleen.
-
Freenet laajensi maailmankuvaamme. Internet ei ole tuonut siihen
mitään ratkaisevasti uutta. Palvelut ovat laajentuneet,
mutta sekamelska lisääntynyt. Freenetin antama rohkaisu
auttoi meitä kehittämään tietotekniikan
käyttöä koulussamme. Osallistuimme vuonna 1997
Opetushallituksen ja Microsoftin järjestämään
The Road Ahead Prize -kilpailuun voittaen jaetun toisen sijan
palkinnon eli 56 000 markkaa rahaa, jonka turvin uusimme koulumme
tietokoneet.