1.8 AKTIIVISET OPETTAJAT KEHITTIVÄT PALVELUA
Freenetin käyttäjien joukossa oli useita innokkaita opettajia, jotka ovat ideoillaan kehittäneet palvelua edelleen. Aktiivisimpien joukkoon kuuluivat rehtorit Martti Hellström Espoon Auroran koulusta jaHeikki Kuosmanen Ylimuonion koulusta. Molemmat koulut ovat olleet aktiivisesta mukana monissa Freenetin projekteissa ja tapahtumissa, mm. virtuaalikoulukokeilussa yhdessä kahdeksan muun koulun kanssa.
Hellströmin mukaan Freenet edusti kaikille yhteisen ja tasavertaisen koulun perinteitä kovien markkina-arvojen vastaisesti. Arvokkainta oli tori mielekkään tekemisen ja keskinäisen vuorovaikutuksen paikkana. Siellä syntyi todennäköisesti paljon myös sellaisia ideoita, jotka eivät koskaan kantautuneet yleiseen tietoisuuteen.
Heikki Kuosmanen kuvaa Freenetin merkitystä seuraavasti:
- Freenet oli edelläkävijä portaalina, www-palvelujen ja sähköpostin tarjoajana. Meillä pienenä kouluna ei olisi ollut silloin alkuaikoina taloudellisia mahdollisuuksia ostaa näitä palveluja kaupalliselta operaattorilta. Lisäksi Freenet innosti kehittämään ja kokeilemaan opetuksessa telematiikkaa.
- Freenet tarjosi koulullemme ensimmäiset sähköpostilaatikot, joita sekä opettajat että oppilaat käyttivät. Myös koulumme ensimmäiset sivut olivat Freenetin palvelimella. Me opettajat haimme Freenetistä tietoa, opetusvihjeitä ja oppimateriaalisivustoja. Myös oppilaat käyttivät Freenetin toria ja oppivat etsimään tietoa verkoista.
- Löysimme Freenetin kautta yhteistyökumppaneita. Lisäksi saimme teknistä tukea ja osallistuimme joihinkin seminaareihin. Olemme työskennelleet vuodesta 1987 lähtien koulussamme tietotekniikan parissa. Monista oppilaistamme on tullut tämän alan ammattilaisia ja kaikki ovat saanet peruseväät tietotekniikan maailmaan.
- Olemme myös kouluttaneet opettajia, vanhempia ja ympäristön ihmisiä näissä asioissa. Kylän tietopiste on toiminut vuosia koulumme yhteydessä, eli olemme välittäneet Freenetin antamaa tukea edelleen.
- Freenet laajensi maailmankuvaamme. Internet ei ole tuonut siihen mitään ratkaisevasti uutta. Palvelut ovat laajentuneet, mutta sekamelska lisääntynyt. Freenetin antama rohkaisu auttoi meitä kehittämään tietotekniikan käyttöä koulussamme. Osallistuimme vuonna 1997 Opetushallituksen ja Microsoftin järjestämään The Road Ahead Prize -kilpailuun voittaen jaetun toisen sijan palkinnon eli 56 000 markkaa rahaa, jonka turvin uusimme koulumme tietokoneet.