Espoossa on käynnistynyt laaja TVT-hanke, joka
Martti Hellströmin mukaan luo kokonaan uudenlaisen infran
verkko-oppimiselle. Opetuksen edellytyksiä on parantanut
myös siihen liittyvä systemaattinen koulutus.
Lisäksi nettiin on tuotettu koulujen käyttöön
soveltuvia sisältöjä ja
oppimispelejä.
Hänen mielestään kriittinen
tarkkailija ei voi kuitenkaan olla huomaamatta, että verkko-
oppimiskulttuuri on nykyisin pitkälti oppilaan ja koneen
välistä drillausta ja lisätehtävien
tekemistä. Ilman ohjausta pojat keskittyvät pelaamiseen
ja tytöt sähköpostiin.
-
Minulla on vain vähän näyttöä siitä,
että verkko-oppiminen olisi löytänyt luontevasti
paikkansa luokassa tapahtuvassa opetuksessa. Väitän,
että e-pedagogiikkaa voisi vielä paljon
kehittää. Tarvittaisiin e-metodeja ja
e-opetusmenelmiä, Hellström toteaa.