2.1 Yhdessätekeminen hiipunut
Hellströmin mielestä koulujen nykyinen toiminta ei vedä vertoja sille ainutlaatuiselle yhteistyölle, jota 1990-luvulla tehtiin Freenetin välityksellä. Sellaista kuitenkin edelleen tarvittaisiin. E-oppiminen pitäisi saada linkitetyksi yhteisölliseen autenttiseen oppimiseen, jossa eri tahojen osaajat olisivat koululaisten käytettävissä. Uusi e-pedagogiikka tarvitsee kohtauspaikan. Nyt portaalit ovat hajallaan.
- Kuka keksisi jotain vastaavaa, kuin nettinörttien yhteiset yön yli kestävät pelikohtaamiset? Kuka keksisi pedagogisia roolipelejä, joissa voitaisiin ylittää ajan ja paikan rajat ja oppia elämyksen tasolla historiasta, uskonnosta, maantieteestä jne., Hellström kysyy.
Hänen mielestään myös mobiili- ja verkkopalvelut voisi koulussa yhdistää metodien kautta. Pitäisi kehittää luokassa toimivia yhdessätekemisen malleja, jotka eivät olisi vain tiedon ja kivojen kuvien etsimistä netistä, vaan menisivät syvemmälle.
- Pitäisi käynnistää esim. uuden polven kuvakännyköiden kanssa ”salkkumikrokokeilun” replikaatiota. Lapsilla on kännyköitä, mutta kuka saisi esim. Soneran kehittelemään niihin pedagogisia palveluja, Hellström kysyy.